Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Game News |

Stellaris gets a DLC about AI that features AI-created voices, director insists it's 'ethical' and 'we're pretty good at exploring dystopian sci-fi and don't want to end up there ourselves'

Stellaris launched in 2016, since when it has followed the usual Paradox post-launch cycle of regular tweaking accompanied by substantial paid-for DLC expansions. The latest is The Machine Age and focuses on "synthetic ascension" and the promise of eternal life among the stars, adding various new elements to the machine side of the game alongside a synth space queen that says she's going to get us all there.

The DLC's store page spells all of this out then, right at the end, drops this disclaimer:

"We employ generative AI technologies during the creation of some assets. Typically this involves the ideation of content and visual reference material. These elements represent a minor component of the overall development. AI has been used to generate voices for an AI antagonist and a player advisor."

Well well well, say some Stellaris players, doth mine eyes deceive me? The use of AI creation tools in an expansion about AI consciousness taking over the galaxy? In particular, the use of AI to generate in-game voices raised a few eyebrows.

It's a fair cop, says the game's director, before going on to explain how and why the team has been using AI to help with the production of the Machine Age. Stephen ‘Eladrin’ Muray was addressing comments piecemeal in Steam discussions before taking to the game's subreddit (spotted by RPS) to offer further reassurance to players.

"The AI voice generation tools we use on Stellaris ensure that the voice actors that signed up and built the models receive royalties for every line we create," says Muray. "Ethical use of AI technology is very important to us—we're pretty good at exploring dystopian sci-fi and don't want to end up there ourselves."

Muray promises the devs will pull together a wider post on how it uses AI in a couple of weeks, but adds "we didn't use it for concept art in The Machine Age" because there are "a couple of awesome concept artists on staff for that." There are "a couple of AI generated pieces on the visdev exploration/mood board" among other thematic pieces, but these are being used as reference and not in any final art assets.

The director says he uses AI image generation tools to make basic representations of ideas he's chucking around with the game's designers, but when things get further along "the artists then take our ideas and might or might not use them as inspiration to make final assets. None of those design images go into the game." With generative text it's apparently the same, lots of "ideation" but "none of the results or generated text go into the game."

Muray ends by saying Paradox has "strict guidelines" on using "AI tools legally and ethically" which naturally "we abide by". It would certainly be interesting, when that dev diary on how it's being used does appear, to know more about those.

All in all, the approach the studio's taken seems eminently reasonable. Using AI for creating image references in the concepting stage is one step up from using google image search, the more traditional method of cobbling together some sort of mood board, and as long as the AI imagery isn't being used in the final assets it's hard to see the problem.

The bigger issue for most seemed to be the two AI-generated voices, one of which is a player advisor and the other being the DLC's synthetic queen Cetana. But the kink here is that the AI is creating those lines based on work by human voice actors, who are then given royalties based on their use, and that the context is as fitting as it could be: An AI voice generator voicing a fictional AI character seems like a reasonable and indeed clever use of the tech.

So I'd say Paradox comes out of this one looking fairly decent. The times in which we're living mean that any game or expansion with this kind of AI disclaimer is going to be subject to huge scrutiny from players, who by and large remain suspicious of the unstoppable push of the tech into the development process, but for much of the industry that ship has already sailed. The question now is less about whether games made at a certain scale use AI, and more how they use it, how any outputs are flagged, and whether they're actually replacing any of us fleshbags within the process or simply part of a toolset.



Читайте также

RPG-игра Knights of Pen and Paper 3 полноценно вышла в новых странах

Nvidia might be in the blame game with TSMC over Blackwell chip failures, but that doesn't mean it will go back to Samsung

Heavys H1H headphones review




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

SHAMAN, Алсу, Игорь Крутой, Полина Гагарина и другие звезды поздравили победителей премии «Мы верим твердо в героев спорта»

«И деньги остались, и машину получил»: «Авторадио» вручило ключи от городского кроссовера

Сотрудники вневедомственной охраны Росгвардии Московской области провели патриотические уроки для школьников региона

Сотрудники вневедомственной охраны Росгвардии Московской области провели патриотические уроки для школьников региона