Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024 Ноябрь 2024 Декабрь 2024 Январь 2025
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Game News |

Schim review

Need to know

What is it? An isometric puzzle-platformer where well-lit floors are lava.
Expect to pay $22.50/£18.90
Developer Ewoud van der Werf, Nils Slijkerman
Publisher Extra Nice, PLAYISM
Reviewed on Windows 11, Ryzen 9 5900X, 32GB RAM, RTX 3080
Multiplayer? No
Out Now
Link Official site

Back in 2007 or so there was a real trend for indie puzzle-platformers, usually about a sad boy who had to go from the left of the screen to the right for some reason. Though it's not a 2D platformer, Schim reminds me of that era, when indie games would be about taking a single mechanic then expressing it through a different iteration in each level while squeezing as much emotional heft as possible out of storytelling on a budget.

In Schim you play a shadow creature that can't exist in the light, and have to hop from one puddle of darkness to the next like you're playing goth Frogger. With your eyeballs poking up out of the shadows as you swim around in them, there's a definite frogginess to the main character. Occasionally you see other shadow frogs hopping around in other shadows, with gigantic ones lurking in the darkness beneath trucks and the like. You're a more ordinary shadow frog though, one who lives in the shadow cast by a single person—until the moment you're separated, beginning a quest across the city to find your way back to the sad boy whose silhouette you call home.

Sometimes hopping is a matter of timing. You wait for a car or a cyclist or a box on a conveyor belt to pass so you can jump into its shadow and then onto the next. You can also interact with objects and beings whose shadow you're in, pressing buttons to open doors or change traffic lights or raise a forklift's arms to lengthen its shadow so you can rush to the edge and leap before it lowers. This is Schim at its best, when you're making a duck honk at a cat or turning on streetlamps to make new havens you can navigate. (The latter is necessary because there's no refuge in the actual darkness of night, which is as deadly as sunlight. It's not the absence of light you need, but the shadows cast by it.)

The city—and a slice of countryside—you cross is explicitly Dutch, as are Schim's creators. Some of the maps could be almost any videogame city with cars driving on the right, but occasionally you'll see a parked bicycle dangling over the side of a bridge it's chained to, or an unusually clean park, and realize you're in continental Europe. I wish there was more of this local color, especially when you leave it behind for a generic factory level or the like.

At the start of each chapter you're treated to a lengthy pan over the map, zig-zagging across the course you'll be following. You don't need to plan your path in advance, however, as it's almost always super clear where you need to go. Painfully so, in fact. Where you might expect the interactions to build into brain-bending puzzles or challenging feats of jumping, they never do. 

(Image credit: Extra Nice, PLAYISM)

Schim remains easy enough to suggest it's designed for relaxation rather than intensity, and yet those long pans across the level don't make me feel chilled out at all. They make me feel exhausted, each one showing where the sad boy you're following has gone next, a position you know he'll have moved on from by the time you get there. Every level ends in a tedious "princess in another castle" tease for the next one.

I was dealt a real blow by that feeling when I went back to Schim after taking a break to find it had lost an entire level of my progress. Replaying the map and trying different things revealed that, beyond a few collectibles hidden down dead ends you wouldn't bother with if you weren't an achievement hunter, there's nothing to Schim beneath the surface. The closest thing it has to difficulty comes when you need to quickly spin the camera around because you've passed behind an object into a moving shadow that won't be there for long, and the closest thing to relaxation is when you find a vehicle heading in the right direction and get to take your hands off the controls for a minute as it takes you where you need to go.

(Image credit: Extra Nice, PLAYISM)

Condensed down to its best moments Schim would have been an impressive student game, but stretched out to the length demanded by full-price boutique indie label games it becomes a chore. The inventive puzzle-platformers of the class of 2007 cast a long shadow, and Schim doesn't do enough to escape from beneath them.  



Читайте также

Not only did FF14's controversial chatter Wuk Lamat rank 1st for words spoken in Dawntrail, 'Wuk Lamat' was the most-used phrase by the characters in 2nd and 3rd place, too

Не робот? Убей трёх монстров! — тест CAPTCHA заменили игрой в Doom

Twitter is dead, X is a cesspit, let's make 2025 the year of the message board

Москва

Джимми Картер и Олимпиада 1980: Почему бывший президент сожалеет спустя 40 лет

Новости тенниса



Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

Почувствуй ритм жизни на бесплатном уроке игры на барабанах от Не школы барабанов

Сэкономьте свое время: «Твой Авто» предлагает быстрый выкуп авто в Москве и МО

Новогодний флешмоб прошел в столичном главке Росгвардии

Подкаст "Женское дело. Лаборатория успеха". В гостях Ксения Подхватиловская