Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024 Ноябрь 2024 Декабрь 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
Game News |

'From the developer's standpoint, they love this strategy'—AMD's plan to merge its RDNA and CDNA GPU architectures to a unified system called UDNA

Ever since it bought GPU firm ATI Technologies in 2006, AMD has experimented with all kinds of graphics architectures. Its current approach, one for PC clients and the other for data and AI servers, will be swapped in favour of a completely unified architecture, bringing the best of both systems into one developer-friendly architecture.

That's according to AMD's senior vice president, Jack Huynh, who announced the company's GPU plans in an interview with Tom's Hardware. At the moment, there's not an awful lot of detail as to what the plan will entail or when we can expect to see the first products based on the architecture, but we do know what it will be called, and it's UDNA.

Most of today's PC and console gamers will only be familiar with AMD's RDNA design, which first appeared in 2019 with the Radeon RX 5700 XT. It was a comprehensive overhaul of AMD's GCN (Graphics Core Next) architecture, greatly improving the IPC, efficiency, and overall performance. From a game developer's point of view, it was a much-needed improvement as the design was very focused on gaming.

GCN dates all the way back to 2012 and despite evolving through multiple iterations, it was still fundamentally the same compute-focused design. In many ways, when it first appeared, it was an architecture ahead of its time but as games became increasingly reliant on compute shaders to handle the bulk of the rendering workload, the issues with GCN (such as its low IPC) began to hold things back.

However, AMD didn't abandon it altogether when it turned to using RNDA in its GPU. Instead, it was reborn as CDNA and the latest revision of it is used to power the likes of the enormous Instinct MI300 accelerator.

Nvidia took a somewhat different approach, though, and for a very long time used the same architecture in its gaming chips as it did for its workstation and server processors. That's still the case today, although there are some differences between client-focused and server-focused GPUs, such as the amount of L1 and L2 cache. Fundamentally, though, and certainly in terms of software, Nvidia's designs are pretty much the same.

So it's not too surprising that AMD feels the time is right for it to merge its GPU architectures into one system that's equally at home in any application.

Talking to Tom's Hardware, Huyhn said "[s]o, part of a big change at AMD is today we have a CDNA architecture for our Instinct data center GPUs and RDNA for the consumer stuff. It’s forked. Going forward, we will call it UDNA. There'll be one unified architecture, both Instinct and client. We'll unify it so that it will be so much easier for developers versus today, where they have to choose and value is not improving."

AMD's final graphics card with a GCN GPU, the Radeon VII.

One significant change this should bring is the implementation of dedicated matrix-calculation cores in all AMD GPUs. Both Intel and Nvidia have these already (the former calls them XMX AI Engines, whereas the latter calls them Tensor cores) and they're put to good use in upscaling and frame generation.

While current RDNA GPUs can also do such calculations, they're done on the standard shader units; only the hulking CDNA GPUs have matrix cores.

But if you're hoping to see UDNA soon then you're going to be disappointed. When Tom's Hardware asked them how long it would take, Huynh replied "[w]e haven’t disclosed that yet. It’s a strategy. Strategy is very important to me. I think it’s the right strategy. We’ve got to make sure we’re doing the right thing."

Your next upgrade

(Image credit: Future)

Best CPU for gaming: The top chips from Intel and AMD.
Best gaming motherboard: The right boards.
Best graphics card: Your perfect pixel-pusher awaits.
Best SSD for gaming: Get into the game ahead of the rest.

I doubt that AMD has only just made this decision but even if it started the ball rolling at the beginning of this year, it could take two or three years before we see a UDNA-powered Radeon graphics card. At the very least, we'll have a generation of RDNA 4 GPUs and probably RDNA 5 before UDNA makes an appearance.

Perhaps the first platform to showcase UDNA won't be a graphics card but rather a console. A healthy chunk of AMD's revenue comes from selling its semi-custom APUs to Microsoft and Sony, and the Series X/S and PlayStation 5 were the first chips to sport AMD's ray tracing technology.

A fully unified GPU architecture should make it easier for developers to create games that work just as well on a console, as they do on a handheld gaming PC or full desktop rig.

With luck, AMD will share more details about the plan in the coming months.



Читайте также

Мрачная головоломка Young Detective: The Mutation «зайдёт» фанатам Rusty Lake

Экшен-игру Stickman League 3 выпустили в Китае на смартфоны

This year has proved yet again that horror games do best when devs keep it small-scale




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

В Москве и Московской области жилищные условия за счет материнского капитала улучшили свыше 537,8 тысячи семей

Филиал № 4 ОСФР по Москве и Московской области информирует: Свыше 110 уроков пенсионной грамотности провели сотрудники Отделения СФР по Москве и Московской области

Филиал № 4 ОСФР по Москве и Московской области информирует: Социальный фонд упрощает работодателям возмещение затрат на охрану труда

Кабмин запретил майнинг в 10 регионах России до 2031 года