Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024 Ноябрь 2024 Декабрь 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Game News |

AMD is set to finally join Nvidia with FSR 4, using AI to power frame generation, though no word on upscaling yet

FidelityFX Super Resolution, AMD's answer to Nvidia's DLSS, has been around for a little over three years now and it's been a real boon to all kinds of GPUs, including Nvidia's GeForce models. The latest version, FSR 3.1, offers a shader-based upscaler and frame generation system but the tech world hyped on AI, AMD has decided it can't ignore it any longer and has announced that the next iteration will be AI-based, for frame generation at least.

In an interview with Tom's Hardware, AMD's senior vice president Jack Huynh was talking about some of the frustrations about playing on handheld gaming PCs and that enjoying a high frame rate greatly limited how long you could game for.

"On the handheld side, my number one priority is battery life. If you look at the Asus ROG Ally or the Lenovo Legion Go, it’s just that the battery life is not there. I need multiple hours. I need to play [Black Myth] Wukong for three hours, not 60 minutes."

He's not wrong. Even with the huge battery in the ROG Ally X, I rarely get more than an hour of gaming in performance mode and while you don't need to have the chip inside running at full speed for every game, you certainly do for anything new with high-end graphics. The solution, Huynh reckons, will be in the form of the next version of FideltyFX Super Resolution.

"This is where frame generation and interpolation [come in], so this is the FSR 4 that we're adding. [W]e completely pivoted the team about 9-12 months ago to go AI-based. So now we're going AI-based frame generation, frame interpolation, and the idea is increased efficiency to maximize battery life. And then we could lock the frames per second, maybe it's 30 frames per second, or 35."

That's all that Huynh had to say about it all so we're left with a whole bunch of things to ponder and speculate on. Let's start with what seems to be the primary motive for making FSR 4 AI-based: improving battery life. Admirable but I rather hope that the use of AI also helps to solve FSR's visual weaknesses (watch the video below).

Anyway, no current handheld gaming PC or Radeon-equipped laptop have any specific hardware in the GPU for accelerating neural network calculations, unlike Intel Arc and Nvidia RTX chips. But the new Ryzen AI 300 series does have an NPU (neural processing unit) that can do such workloads, all while using relatively little power.

So does that mean FSR 4 will require access to one or will it remain entirely shader-based, just like the current version? One doesn't need matrix/tensor cores to handle AI algorithms, but offloading those tasks onto them frees up the standard ALUs for shader routines.

If FSR 4 does use an NPU or AMD's next generation of GPUs, using the forthcoming RDNA 4 architecture, has a modicum of matrix units inside them, does this mean that FSR 4 will not be accessible to anyone with a different system? FSR's strongest feature is the fact that it can be run on all kinds of GPUs: it just needs to support a certain level of compute shader support in Direct3D or Vulkan.

I'd be very surprised if AMD plans to abandon that approach which leads me to suspect that the AI nature of FSR 4 won't be as reliant on hardware support as XeSS and DLSS are. That said, Intel does have two modes for its upscaler, one that's open to all kinds of GPUs like FSR and another that's exclusive to Arc GPUs, utilising the matrix units in the GPU.

More on the Steam Deck

(Image credit: Future)

Best handheld gaming PC: What's the best travel buddy?
Steam Deck OLED review: Our verdict on Valve's handheld.
Best Steam Deck accessories: Get decked out.
Steam Deck battery life: What's the real battery life?

So here's what I think: FSR 4 will still be shader-based for upscaling and will employ an AI-based system for frame generation that can potentially leverage all kinds of different hardware to accelerate the process (GPU, NPU, perhaps even a CPU).

It might be similar to its driver-based Fluid Motion Frames system that works with any RDNA 2 or newer GPU. In fact, it could even just be AFMF that then uses a neural network to clean up the interpolated frame, just like DLSS does for upscaling.

AMD has previously said that it plans to get AI upscaling rolled out on all its gaming devices at some point, so perhaps every aspect of FSR 4 will be 100% AI-powered. Right now, your guess is as good as mine.

We probably won't hear any more about the next version of FSR until AMD is ready to talk about RDNA 4. So until then, let's all just have fun guessing what it will actually be. Anyone fancy a bet on it being a combination of ChatGPT and Stable Diffusion? "Create an image like these two frames but one frame in the future."



Читайте также

Best Tactics 2024: Tactical Breach Wizards

Today's Wordle answer for Saturday, December 21

After nearly 8 long years, a new Team Fortress 2 comic is finally here and the TF community is rejoicing




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

РОСГВАРДЕЕЦ ИЗ КАЛУГИ СТАЛ УЧАСТНИКОМ ФЕСТИВАЛЯ «КУЛЬТУРА ПОБЕДЫ»

Омск получил звание «Культурная столица года – 2026»

Рилсмейкер. Услуги Рилсмейкера. Рилсмейкер в Москве.

Омск получил звание «Культурная столица года – 2026»