Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Game News |

Tiny Glade review

Tiny Glade is a game about building rustic old abodes in idyllic pastorals. There are no challenges, there is no narrative, nothing is unlockable and nothing is at stake. This is a meditative digital play object made for tinkering. It's a creative sandbox with firm boundaries designed to make even the most perfunctory effort yield "beautiful" results.

Need to know

What is it? A cozy lil' town builder with no failstates and a relaxing vibe.
Expect to pay $TBA
Developer Pounce Light
Publisher Pounce Light
Reviewed on RTX 3060 (laptop), Ryzen 5 5600H, 16GB RAM
Multiplayer? No
Steam Deck TBA
Link Steam

The toolset is surprisingly slim. Building your grand or modest ol' manor, or castle, or rundown, is a matter of pressing either rectangular or cylindrical structures together, adjusting their heights and girths, choosing from over a dozen colour schemes, and then applying cosmetics like windows, chimneys and lamps. Terrain can be elevated, paths, fences and brick barriers can be built, and lakes and gardens can be applied to the earth like spray paint.

It all feels a bit limiting until the interplay of building elements reveals itself. For example, if I build a path through a stone wall, an arch will emerge. Even better: if I run a path through the length of a stone wall, a pleasant viaduct-style ruin will result. Elsewhere, if I build three stained glass windows side-by-side, a larger and fancier stained glass window will replace them. Thanks to the free-roaming camera, I can get up close and personal with my remote little outpost, and I can even enter first-person mode if I want to properly mosey through my little Edens.

Tiny Glade constantly reconfigures my world in little ways; it can sometimes feel like collaboration. Placing two modest wooden windows near ground level conjures a nice little stool for taking in the morning air, or sometimes manifests a potted sunflower. There is no option to build my own doors: Tiny Glade usually (but not always!) places them where footpaths and walls intersect. Gorgeous-but-hairy stairwells crackle into existence as I dangerously raise my previously earthbound manor atop a steep mountain. If I quickly remove the terrain beneath a sheep, it floats to the ground with an umbrella. I can pet the sheep, of course, and sometimes if I spend long enough petting it a bird will land on its back.

Image 1 of 5

(Image credit: Pounce Light)
Image 2 of 5

(Image credit: Pounce Light)
Image 3 of 5

(Image credit: Pounce Light)
Image 4 of 5

(Image credit: Pounce Light)
Image 5 of 5

(Image credit: Pounce Light)

It's all so very nice. A gentle score adapts subtly to the time of day, which can be changed at will or left to run its course. The music also changes according to whichever of the five seasonal themes I've selected from the main menu. (There's a daily theme too, which encourages players to try their hand at certain prompts before sharing on social media. In the pre-release build, I was encouraged to build a "cozy bakery"). The direction of the sun can be scrubbed through as well, all the better to take the perfect snap in the game's photo mode. Tiny Glade isn't at all forceful about it, but it definitely wants me to share my beautiful creations online.

It's all so very nice. So excruciatingly nice. Tiny Glade's notion of beauty and cosiness is unwaveringly orthodox: everything is awash in a pleasantly low-detail pastel goodness that begs desperately to be loved. The game's interventionist approach to decorative flair feels fun at first before feeling bossy at times, and at worst, patronising. Tiny Glade's notion of beauty and idyll is so tried and true, so taken for granted as inarguable, that it's basically impossible to make anything ugly or messy-looking in it. It's a game with expression at its heart, that only lets me express in one narrow overfamiliar mode. It's a creative game that's leary about my ability to create in its own strict vision, so it fusses around at the edges. 

I love the concept of a low-stakes building game with a small but engaging toolset, and Tiny Glade is certainly not the first: see Townscaper, or Summerhouse. Tiny Glade feels more restrictive compared to those two (you can make some quite bizarre settlements in Townscaper, for example), with a sort of Hallmark card conception of relaxing, or cosy, or beautiful, that verges on the banal. This is like the final boss of cosy games in some ways, so cosy it smothers me in its feather-stuffed quilts. Beneath its saccharine veneer—beneath its heavy-handed signalling that it's chill—is a frustrating dearth of creative agency for the player.

(Image credit: Pounce Light)

But, on the other hand, maybe criticising Tiny Glade for not letting me be as creative as I'd like is missing the point. I could go and play Minecraft's creative mode, or muck about in Cities Skylines' sandbox mode, or (gasp at the thought) go and draw an IRL picture. Perhaps it's better to think about Tiny Glade as a toy; I wouldn't criticise a train set for not letting me meticulously design the trackside buildings. 

To be fair, those toys allow the player to fill in the gaps with their imagination, but the raw materials of Tiny Glade—its artfully mossed stone blocks, its perennially smoking chimneys, the slight picture book crookedness of its structures—don't really leave me much room to imagine. All it makes me feel is, well, isn't this nice. Isn't this a nice thing for people who like nice things.



Читайте также

Мультиплеерная игра Bump Tank: Multiplayer Battle с танками доступна в ряде стран

Star Wars Outlaws' hectic speeder wipeouts won't happen as often with its major new update

6 exciting city builders coming out before the end of 2024 (plus a few more to look forward to next year)

Москва

Прокуратура: Блогер Чекалина и ее партнеры обвинены в выводе 250 млн рублей по подложным документам

Новости тенниса



Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

Инновационная экосистема Китая: возможности для роста компаний

Прокуратура: Блогер Чекалина и ее партнеры обвинены в выводе 250 млн рублей по подложным документам

С начала 2024 года более 2,5 тысячи многодетных мам в Московском регионе досрочно вышли на пенсию

Свыше 6,5 тысячи жителей Москвы и Московской области получили справки о статусе предпенсионера в клиентских службах регионального Отделения СФР и МФЦ