Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024 Ноябрь 2024 Декабрь 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
Game News |

Best Roguelike 2024: Caves of Qud

Our favourite roguelike of the year was deeply strange and absurdly deep. It's the impossibly inventive retrofuturist fantasy Caves of Qud. For more awards, check out our Game of the Year 2024 hub.

Lincoln Carpenter, News Writer: There is too much to say about Caves of Qud, but it never quite feels like I've said enough.

It's a roguelike's roguelike: A science-fantasy wasteland populated by a rich gnarl of combat systems and procedural world-state simulations that have no qualms about leveraging their brutality against you. Qud has an absurd breadth of possibility to offer: I've started games as two-hearted barbarians and ended them as winged, railgun-toting scorpion-men. I've entered Qud as a cyborg gunslinger, and within a few levels and chance augmentation procedures in Becoming Nooks I no longer needed my pistols, because I was throwing force knives that I could 3D print with my mind. I've started as many new playthroughs just to try a new idea for a centaur rifleman or steel-plated pugilist as I have because my last character met a grisly end after getting their head erupted by a psychic duelist in a subterranean ruin.

As exciting as my newest character build might be, it's Qud's setting that makes that next playthrough so appealing. Qud's history is unknowably long, and each run generates its own inscrutable variation on those countless centuries of crumbling civilizations and shambling, paradimensional horrors. Those histories are gradually excavated as you explore; by inspecting statues, paintings, and inscriptions, you'll learn about sultans assassinated with knives made of sand, prophesied children born with mouths full of circuitry, villages founded by bird-worshipping robot cults.

Qud's real treasure is its writing. Its NPCs have their own dialects, tics, and idioms reflecting their own histories in Qud's surreal world, granting a sense of humanity even to those that—to us—seem the most inhuman. Every item and creature, meanwhile, has a unique description in gorgeously arcane, purposefully excessive prose. Mutants are "vessels of the metamorphic numen"; old statues are "erosion-smoothed abstractions." In Qud, a chair isn't a chair. It's a "wharf for the ass."

(Image credit: Kitfox Games)

Sure, it's self-indulgent, but those excesses are deliberate. It's a game seeking to feel like an artifact impossibly out of time, and it succeeds. Once you've made it past your introductory dozen-or-so deaths at the hands of hyenafolk and gyre-wights, playing Caves of Qud feels like reading a history book written on the other side of an unfathomably distant future, in a language you only understand just well enough to be enthralled.

Wes Fenlon, Senior Editor: The world is richer for having Qud in it. As with Dwarf Fortress, you can benefit from afar: The stories its players tell about sentient furniture and unplanned limb growth are their own small treasures. It's a rare feat for a game to have writing that is by itself powerfully evocative while also leaving room, in between its simple graphics and bogglingly vast possibility space, for people to fill in the vivid details of their own adventures. There's so much comedic and emotional potential in games that dare to go as systems-heavy as Qud does. Like, say, slipping on a slime and falling for so long that you pass a holy place on the way down, or being prompted to name the weapon you've just used to slaughter endless baboons, or crushing yourself with a spacetime vortex, as happened to PC Gamer contributor Len Hafer.

Even when I'm not playing Qud, I love reading about the experiences other players are having in it. Outside Dwarf Fortress, EVE Online, and perhaps Kenshi, I don't think any game has prompted better ones.

Evan Lahti, Strategic Director: I'm determined to get better at Caves of Qud, and play it more over the holiday break if only because it is such a resounding conduit for those indulgent, Mad Libs-arranged proper nouns that Lincoln mentions.



Читайте также

Amazon's Secret Level series will serve up a second anthology of game-inspired shorts

Dungeon: Age of Heroes 1.14.748

Holiday Home 3D 1.81




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

В Москве спрогнозировали потепление и гололедицу

Создании ИИ клипа. Создание клипа с помощью нейросети.

Вышел новый рейтинг "Специалисты, к которым хочется возвращаться. Кем может гордиться Москва?"

В Москве на Исторической сцене Большого театра пройдет Новогодний гала-концерт