Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024 Ноябрь 2024 Декабрь 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
Game News |

Best RPG 2024: Metaphor: ReFantazio

Settle in for a tale of hardship, hope and a big airship with legs. Atlus trades high school for high fantasy, and the result is the best RPG of the year. For more awards, check out our Game of the Year 2024 hub.

Mollie Taylor, Features Producer: As I've grown older and found myself with less free time, I've largely fallen off the JPRG train. But Metaphor: ReFantazio has pulled me right back in and reminded me why I adore this genre so much.

The game feels like an adult Persona—swapping out high school for high fantasy—crafting a gripping story and beloved characters that I came to deeply care for. I've fallen in love with Scouse dogs Fidelio and Basilio, while Hulkenberg's relatable love for food provides much-needed respite between the more intense battles for the throne.

The Archetype system is also genuinely fantastic, reminiscent of the old-school Final Fantasy job systems. It creates far more freedom than I ever felt I had with my Persona teammates, and I had a ball creating different team synergies and cross-classing skills before big battles.

Metaphor: ReFantazio may not have had the biggest budget or scope, but it has so much heart and style. I still can't stop thinking about it 150 hours and two playthroughs later.

(Image credit: Sega)

Fraser Brown, Online Editor: Metaphor is the best game I've played all year. Though not strictly speaking part of the Persona series, it's also the best Persona game. I don't care about high school drama—I've done that already—but a civil war that's also a structured competition run by a corrupt theocracy, and which may end with a young lad and his pals—which includes a talking bat—ending a kingdom's institutional racism? Yeah, that's pretty novel.

Joshua Wolens, News Writer: For years, Atlus has had one dream: To tell a story with political themes that doesn't fall flat on its face. Persona 4 whiffed it hard. Persona 5 came closer, but still wobbled. But here, with Metaphor, and with its story of a small heterochromatic boy and his fairy pal on a quest to end apartheid and wake up his boyfriend (or something, I haven't finished it yet), the studio might actually have pulled it off. Hats off, Hashino-san.

Harvey Randall, Staff Writer: Metaphor: ReFantazio is my first ever Atlus game, and I picked a hell of a time to jump on, because it might be one of its best. As Joshua outlines above, the game's story is downright excellent, consistently endearing, well-written, and bursting with a manic kind of creativity that's typical for the studio, just with swords and sorcery instead of high school and mind heists.

I also agree with Josh in that it has a hell of a lot to say and mostly sticks the landing—tackling the problems of prejudice (and the impossible task of building a utopia) with surprising tastefulness and nuance. I was particularly charmed by how it slots the power of fantasy stories into all of it, too. The game was built by people who understand that fiction can have a real, tangible impact on people's lives—who then proceed to play with the how and why with deep wisdom.

Phil Savage, Global Editor-in-Chief: Yes, yes, the story is good, and a nice change of pace from Persona's high-school bread and butter. But what strikes me most about Metaphor is what Atlas has done with dungeons this time around.

(Image credit: Atlus)

As with Persona, I'm pushing myself to finish every dungeon in a single in-game day—it's the most efficient way to play when you also have to build relationships, improve virtues and, err, go fishing. But here you have to travel between those dungeons—some of which are multiple days away from the hub city you're currently visiting. I love hoovering up all the extra side-quests and bounties at the start of a main mission cycle, seeing all the locations I'll need to visit and planning out a route—a lengthy excursion that will hit all of the big objectives before eventually tackling the next big story quest. And the game rewards you for spending time with its optional objectives. Once you've outleveled an opponent, you can just directly kill it without having to go into turn-based battle mode.

It also means the fights you do have to take—those of similar or higher level enemies—can be a bit more threatening than your standard Persona mob encounter. There are some fun tricks to certain enemy types—the standard elemental weaknesses, sure, but also more interesting considerations like enemies that enrage when you've a magic staff user in your ranks, or ones that gain extra turns and more powerful attacks if you leave any of your party on the frontline. As Mollie says, the Archetype system offers plenty of freedom, and throughout the campaign, Atlus seeds fun strategic wrinkles that encourage you to make full use of its versatility.



Читайте также

Станция, с которой просто так не выбраться: хоррор-игру The Exit 8 превратят в фильм

Красивая MMORPG Knights of the Wind вошла в стадию ЗБТ

Как выбрать виртуальный сервер: советы и рекомендации




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

Есть и не бояться: гастроэнтеролог Садыков назвал блюда, которые можно всем на новогоднем столе

Филиал № 4 ОСФР по Москве и Московской области информирует: Отделение СФР по Москве и Московской области оплатило свыше 243 тысяч дополнительных выходных дней по уходу за детьми с инвалидностью

Свыше 6,5 тысячи жителей Москвы и Московской области получили справки о статусе предпенсионера в клиентских службах регионального Отделения СФР и МФЦ

Что работодатели должны знать о поколении Z?