Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024 Ноябрь 2024 Декабрь 2024 Январь 2025
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
30
31
Game News |

This spectacular GB202 die shot shows just how massive Nvidia's RTX 5090 GPU is but it's not the largest chip it's ever shoehorned into a gaming graphics card

With Nvidia's RTX 50 series launch at CES earlier this month and all the subsequent reviews of the RTX 5090, especially in-depth ones like our Dave's, laying out all the specifications, we all know that the biggest Blackwell chip is one seriously big GPU. And thanks to a new die shot of the processor, we can now feast our eyes on all those shaders and cache.

Creating a detailed die shot of any processor isn't simple. It takes many failed attempts, involving numerous cracked chips and skin burns, to perfect the process. If that chip just so happens to be an Nvidia GB202, the GPU powering the GeForce RTX 5090, then there are a few other barriers to overcome, namely getting your hands on one and being willing to sacrifice a $2,000+ graphics card for the sake of a picture.

Enter Tony Yu, general manager of Asus China and all-round top chap, to save the day, sharing a high-resolution image of the GB202 die thank X user Kurnal managed to grab hold of and then helpfully label all the key parts (via Tom's Hardware).

While the image itself doesn't reveal any major surprises, as Nvidia has stuck with the same fundamental design layout for many years now, it does that the engineers had to make some interesting decisions in order to get everything to fit within the die's physical dimensions.

For example, if you look at the GB202 and compare it to the AD102 (the RTX 4090's GPU), you'll see that all of the logic blocks for the NVENC video encoders and decoders have moved from the bottom to the very middle of the chip.

The reason for this is twofold: firstly, the GB202 sports three encoders and two decoders, to the AD102's two and one respectively, and it also has an aggregated 512-bit memory bus. If Nvidia had kept the NVENC blocks all at the bottom, then those 16 physical memory interfaces (PHYs) would have made the die very long/tall. Perhaps too tall.

Something else we can clearly see is the all that L2 cache in the very centre of the die. Where AMD uses a fast but complex multi-level cache hierarchy, Nvidia takes a simpler approach, resulting in a main L1 cache for each SM (Streaming Multiprocessor) and then a hulking L2 (last-level) cache, as well as some smaller ones dotted about in the SMs.

Other than that, the design is pretty straightforward. The full die comprises 12 GPCs (Graphics Processing Cluster), each sporting its own 'Raster Engine', also known as a ROPs cluster. Those GPCs are organised into eight TPCs (Texture Processing Units) and inside each of those, you'll find two SMs—these house 128 CUDA cores apiece, for a grand total of 24,576 shader units.

But for all its massiveness, it's not the biggest chip Nvidia has ever stuffed into a gaming graphics card. It is in terms of transistor and shader count but not in terms of physical dimensions. With an area of 750 mm2, the GB202 is 23% larger than the AD102 (609 mm2) and 19% larger than the GA102 (RTX 3090, 628 mm2).

Your next upgrade

(Image credit: Future)

Best CPU for gaming: The top chips from Intel and AMD.
Best gaming motherboard: The right boards.
Best graphics card: Your perfect pixel-pusher awaits.
Best SSD for gaming: Get into the game ahead of the rest.

However, it's 0.5% smaller than the TU102 (754 mm2), the GPU in the RTX 2080 Ti, and 8% smaller than the GV100 (815 mm2). The latter, based on the Volta architecture, isn't really a gaming GPU, but for a while, Nvidia marketed it as such. The Titan V was very much the 'RTX 5090' of its era (2017), not least because of its $2,999 price tag.

A little over 800 mm2 is about as large as a single die can go, due to the reticule limit, but the GB202 isn't all that far off. Whether the next generations of GPUs are this big remains to be seen but if this is the last hurrah for monstrously huge, monolithic chips in gaming graphics cards, before switching to tiled or stacked chiplets, then at least we have this lovely die shot to stare at and try to spot when the RT and Tensor cores might be amidst in the ocean of transistors.



Читайте также

Baldur's Gate 3 Patch 8 stress test is now live for real

Trevor's voice actor says he won't be in GTA 6, though would've liked a cameo where he got 'killed at the beginning'

Destiny 2 is getting Star Wars cosmetics and I'm kind of tired of these multimedia crossovers but yeah, that armor does look cool

Москва

8000 спортсменов приняли участие в мероприятиях МФК “Черный Кристалл” в 2024 году

Новости тенниса



Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

За прошедшую неделю сотрудники вневедомственной охраны Росгвардии по Пермскому краю 527 раз выезжали на охраняемые объекты

Заместитель управляющего Отделением Фонда пенсионного и социального страхования Российской Федерации по г. Москве и Московской области Алексей Путин: «Клиентоцентричность - наш приоритет»

Театр «МОСТ» вновь откроет «Книгу судеб»

Отдохнуть, прихватив богатство и долголетие