Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Game News |

It's official: Vulkan now offers an alternative to DirectX Raytracing

 It's official: Vulkan now offers an alternative to DirectX Raytracing

Today marks the moment the Vulkan API is officially ready for ray tracing. The Khronos Group behind the open API has announced the final Vulkan Ray Tracing extensions, and that means there's finally a firm alternative to Microsoft's DirectX Raytracing API used extensively in ray-traced games today.

Integrated right into the existing Vulkan framework, the new Vulkan Ray Tracing is a set of extensions—Vulkan, SPIR-V, and GLSL—that allow developers to adopt ray tracing in games utilising the Vulkan API.

Vulkan is a hot ticket item amongst game developers due to its generally solid performance with fewer legacy or convoluted systems to weigh it down, but it's also popular simply for the fact it's not tied intrinsically to any single hardware or platform provider—unlike, say, its main competitor in the gaming API space, DirectX 12.

DirectX 12 Ultimate comes with DirectX Raytracing (DXR), which affords game developers access to compatible ray tracing hardware in the latest graphics cards. And now Vulkan offers a fully-fledged alternative.

Vulkan Ray Tracing supports both dedicated ray tracing acceleration cores and general GPU compute workloads. That means both those GPUs fitted with RT Cores and Ray Accelerators, Nvidia's RTX 20-series and 30-series and AMD's RX 6000-series, respectively; and non-accelerated GPUs will be able to run Vulkan ray tracing workloads. Although we all know how well that will function on the latter for the most part.

Vulkan Ray Tracing isn't entirely new to Nvidia GPUs, however. Alongside early efforts to get Vulkan Ray Tracing up-and-running, Nvidia created a vendor-specific extension, VK_NV_ray_tracing, which allowed for Vulkan developers to take advantage of Nvidia graphics cards and the full extent of ray tracing in their games. Wolfenstein Youngblood is a prime example of such a game.

The new VH_KHR_ray_tracing extension will partially replace Nvidia's own Vulkan extension, and offers the same functionality "albeit with some changes and additions", as the changelog notes.

The new extension essentially adds the following, which in turn makes ray tracing a reality:

  • Functionality for acceleration structure building and management
  • Support for ray tracing shader stages and pipelines
  • Ray query intrinsics for all shader stages

The other benefit of a native and hardware agnostic extension is that it will allow developers to make use of AMD ray tracing silicon, specifically the Ray Accelerators found within the brand new RX 6800, RX 6800 XT, and, soon, the RX 6900 XT, with Vulkan developed games. 

Black Friday deals

Black Friday 2020 deals: the place to go for the all the best Black Friday bargains.

As of today, most DirectX Raytracing games support ray tracing acceleration out of the box and no matter your choice of silicon, with the notable (and frankly odd) exceptions of Cyberpunk 2077 and Godfall—two games promising to introduce support later down the line for AMD and Nvidia GPUs respectively.

Here's hoping that's down to developmental blues as opposed to a coup d'etat for ray tracing domination by either side. I'd like to think that's the case, anyways. It's in everyone's best interests to get ray tracing off the ground as a wholly-supported venture.

And Vulkan Ray Tracing goes a long way to realising that goal.

Nvidia has drivers ready to roll to support the new extensions, while AMD has a beta branch of its drivers with preliminary support. There's also Intel Xe-HPG GPU drivers coming in 2021, at which point we'll see a three-way race to ray tracing in Vulkan.



Читайте также

The Future Games Show Summer Showcase is back with a bang this June, and here's where and when to watch

PC Gamer Chat Log Episode 57: So the Fallout TV show is pretty good, huh?

'The concerns about claustrophobia were a major aspect' of desiging World of Warcraft: The War Within's underground zones, says director

Москва

РМОУ презентовал издательский проект «Притяжение Сочи» на форуме «Мы вместе. Спорт»

Новости тенниса



Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.



Персональные новости

Как поучаствовать в продаже иностранных ценных бумаг по указу №844

Появились подробности аварии в районе Очаково-Матвеевское

Собянин назначил нового главу Стройкомплекса Москвы

«А потом мир погас». Жертва молнии рассказал о боли, которую едва пережил