Мы в Telegram
Добавить новость
Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Game News |

AMD RX 6800 XT runs at almost half the frame rate of Nvidia's RTX 3080 in Vulkan Ray Tracing tests

 AMD RX 6800 XT runs at almost half the frame rate of Nvidia's RTX 3080 in Vulkan Ray Tracing tests

AMD is just getting started at the whole ray tracing game. The AMD RX 6800 XT marks Team Radeon's very first ray tracing enabled GPU, with the power to render Microsoft DirectX Raytracing (DXR) supporting games, albeit rather slower than the Nvidia competition. But no longer is AMD restricted to Microsoft's ray tracing API as today the Khronos group, a cross-vendor supported consortium of super-smart people, has unleashed its own GPU-agnostic ray tracing extension for Vulkan.

Vulkan is the open API which has ostensibly replaced OpenGL and is heavily based on the close-to-the-metal Mantle API AMD championed many years ago now. The Vulkan Ray Tracing extension, conversely, is heavily based on the VK_NV_ray_tracing extension Nvidia worked so hard on to get RT support baked into Vulkan all by itself.

But now it's open to all comers, making today an auspicious day in the cross-platform world of GPU-agnostic ray tracing. Leading the charge is the Quake II RTX remake which uses a full path tracer to render the lighting for its less-than-complicated 1997 geometry. 

Still, as we've seen with the DXR-supported version of Minecraft, that can have a dramatic effect on the visual fidelity of the game.

Okay, it's maybe not quite so dramatic on Quake II RTX, but it can certainly impact performance to the point where even the Nvidia RTX 3080 cowers before its path tracing renderer at full 4K settings. That GPU's sporting second-gen RT cores inside it and uses third-gen Tensor cores to nail the compute-intensive denoising side of things. 

So spare a thought for the AMD RDNA 2 architecture which is trying to do a whole lot of the ray tracing work on its standard compute units. That's one of the reasons why you're seeing the performance of the RX 6800 XT running at almost half the speed of the equivalent Nvidia GPU.

It's tough to be too down on AMD's GPUs at the moment when it comes to ray tracing, however, because as I said at the beginning, it's just getting started.

Image 1 of 5

Vulkan Ray Tracing Benchmarks

Image 2 of 5

Quake II RTX performance

AMD RX 6800 XT with Vulkan RT On (Image credit: id)
Image 3 of 5

Quake II RTX performance

AMD RX 6800 XT with Vulkan RT Off (Image credit: id)
Image 4 of 5

Quake II RTX performance

AMD RX 6800 XT with Vulkan RT On (Image credit: id)
Image 5 of 5

Quake II RTX performance

AMD RX 6800 XT with Vulkan RT Off (Image credit: id)

The Radeon drivers admit they currently have issues with DirectX Raytracing; the release notes for this month's driver points out the known issues in a whole swathe of DXR-enabled games.

"Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider, Battlefield V, and Call of Duty: Modern Warfare may experience intermittent application crashes with DirectX Raytracing enabled," so sayeth the notes.

And indeed I experienced intermittent application crashes testing Quake II RTX on the RX 6800 XT. 

AMD also still has yet to turn on ray tracing support for its DXR-capable GPUs in Cyberpunk 2077. On the one hand, that isn't so unexpected—the game's already a performance hog and a buggy mess to boot, so I doubt the red team wants to flip the 'DXR On' switch right now—yet, on the other, it's a huge shame because with ray tracing enabled Cyberpunk 2077 can look stunning.

(Image credit: Nvidia)

Though you really need the AI might of Nvidia's DLSS to deliver what it needs to run at a reasonable frame rate with all those simulated photons flying around. Even the Nvidia RTX 3090 struggles to render that mutha at 4K.

AMD may well have its own version of DLSS baked into Cyberpunk 2077 somewhere, however. We've heard rumours AMD has its own tech coded in there, with Radeon techies on site working to get ray tracing running. So there is a chance it could be the poster child for AMD's own ray tracing future when things calm down and the game actually, y'know, works.

But back to Quake II RTX, and we'll probably see the half-height AMD performance explained away as it failing to flourish under an extension which has ostensibly been built by Nvidia engineers. Yet the whole point of the Khronos Group having the likes of AMD, Nvidia, and Intel all part of the 150 companies making up the consortium, is so that any extension it puts out runs fairly across everyone's hardware, regardless of manufacturer.

Still, today the ray tracing ecosystem just got a little broader, and that can only be a good thing as we look to the future.



Читайте также

'We have not confirmed any instance of Vanguard bricking anyone's hardware' following its League of Legends rollout, Riot says, but there are definitely problems for some players

Настольные впечатления: "Властелин Колец. Странствия в Средиземье"

A Tekken 8 streamer spent almost a week using a one-button mashing bot to prove that Eddy Gordo is as big a menace as ever




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.



Персональные новости

«Страна забытых сказок» в «Геликон-опере». Детское радио приглашает

СЛД «Смоленск» филиала «Московский» ООО «ЛокоТех-Сервис» в рамках акции «Неделя без турникетов» посетило 150 учащихся

Продвижение новых песен с высоким результатом

Форум Доноров представил результаты первой лаборатории проекта «Музеи и меценаты»