Мы в Telegram
Добавить новость
Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024
Game News |

This is what your PC looked like when Fallout first came out and it was wonderful and terrible at the same time

 This is what your PC looked like when Fallout first came out and it was wonderful and terrible at the same time

With everyone going stark raving over Amazon's new TeeVee adaption of Fallout,  a pertinent question arises. Just how proto-industrial was the PC back when the OG Fallout game launched in 1997? After all, we're talking glass-tube CRT screens, ribbon IDE cables and less processing power than your bank card, right, something barely better than the monochromatic, diegetic Pip-Boy wrist computer from the game itself?  

Pretty much. The minimum requirements for Fallout from 1997 make for fun reading. We're talking 16MB (yes, MB not GB) of RAM, an Intel Pentium CPU and 1MB of video memory, plus a screen capable of 640 by 480 pixels and a glorious palette of 256 colours.

Of course, any self-respecting proto-tech bro of the time wouldn't countenance mere minimum specs. So, what would the ultimate gaming rig du jour have looked like when Fallout first came out?

You'd definitely have wanted an Intel Pentium II which had the legs on the AMD K6 of the time. You'd probably have been looking at a mighty 300MHz model.

Back in the day, Anandtech found that the PII was over twice as fast as the K6 in the obligatory Quake II timedemo, cranking out a buttery smooth 66fps at 640 by 480 to the K6's laggardly 25fps.

If that choice was straight forward, choosing a video solution back then was much harder. It was the early days of dedicated graphics for the PC and the market was a veritable wild west of competing standards, formats and form factors.

For starters, you had the choice between an old-school PCI card or one of those new-fangled AGP or Accelerated Graphics Port beasts. Yup, a specialised port just for graphics.

You also had to decide if you wanted a card that could do both 2D and 3D rendering, or split those duties across different boards. As it happens, it was the Creative Labs 3D Blaster and its 3D-only 3Dfx Voodoo 2 chip that gave peak results for 3D rendering in Anandtech's late '97 testing, though the Voodoo 2 didn't go on sale until February 1998.

Its 66fps in the Quake II timedemo walloped the next best board based on Nvidia nascent Riva 128 chip, which could only manage 37fps. Other graphics chipset choices at the time included ATI's 3D Rage Pro, the PowerVR PCX2, Rendition Verite V2100, 3DLabs Permedia 2 and the Matrox Millennium II. You certainly didn't lack for choice, that's for sure.

Fallout

Behold, the majesty of PC gaming circa 1997, coutesy of the original Fallout. (Image credit: Bethesda Softworks)

Of course, the ultimate solution at the time would have been two Voodoo 2's running in SLI or Scan-Line Interleave, which not only doubled rendering throughput, but also upped the maximum supported resolution to a giddy 1,024 by 768.

Now, just to head off any outraged comments at the pass, the OG Fallout was not, of course, a 3D game. Apparently, a 3D engine was considered at the time of development, but the technology wouldn't have allowed the kind of detail and artistic vibe that developer Tim Cain, who worked alone on the game for six months before gradually enlisting help from colleagues at Interplay, desired.

Your next machine

Gaming PC group shot

(Image credit: Future)

Best gaming PC: The top pre-built machines.
Best gaming laptop: Great devices for mobile gaming.

Instead, Fallout was developed using oblique projection to give a somewhat 3D feel to what was ultimately a 2D engine. The rest, as we're obliged to recount, is history.

As for how it performed on the hardware of the time, that's pretty hard to dredge up from the annals of history. And frame rates arguably don't apply to a 2D projection title like Fallout in the same way they do a full 3D game.

So, we cannot categorically attest to how the various video chipsets of the day compared when running Fallout. But maybe that's something for the comments below.

For the record, my first graphics card was an Nvidia Riva TNT2, which didn't appear until 1999 and was built on TSMC 220nm silicon. As for the rest of the rig, you probably had 32MB of RAM, maybe a 5GB IDE hard drive, and maybe a 17-inch CRT capable of something crazy like 1,600 by 1,200 and sporting a Sony Trinitron-derived tube that was flat in the vertical axis. Those, truly, were the days, eh?



Читайте также

Razer forced to pay more than $1M in refunds for its RGB 'surgical N95 respirators' that were not N95 respirators

Мобильная MMORPG Project TS на Unreal Engine 5 готовится к релизу в Китае

Manor Lords shatters Steam city builder record with over 170,000 concurrent players




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.



Персональные новости

Один человек погиб в результате ДТП на севере Москвы

Врач Тяжельников рассказал, какое мясо лучше всего подходит для шашлыка

Героическое участие армян в СВО. Часть третья

Прокуратура: в Москве раскрыли убийство девушки в Измайловском парке в 2012 году