Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
Game News |

Researchers find way to shrink a VR headset down to normal glasses size

 Researchers find way to shrink a VR headset down to normal glasses size

Researchers from Stanford University and Nvidia have teamed up to help develop VR glasses that look a lot more like regular spectacles. Okay, they are rather silly looking due to the ribbons extended from either eye, but they're much, much flatter and compact than your usual goggle-like virtual reality headsets today. 

"A major barrier to widespread adoption of VR technology, however, is the bulky form factor of existing VR displays and the discomfort associated with that," the research paper published at Siggraph 2022 says.

These aptly named "Holographic Glasses" can deliver a full-colour 3D holographic image using optics that are only 2.5mm thick. Compared to the traditional way a VR headset works, in which a lens magnifies a smaller display some distance away from it, shrinking all the prerequisite parts down to such a small size is quite the spectacular step forward for VR.

The Holographic Glasses prototype uses pancake lenses, which is a concept that has been thrown around a couple of times in the past few years. These pancake lenses not only allow for a much smaller profile but reportedly they have a few other benefits, too:  the resolution they can offer is said to be unlimited, meaning you can crank up the resolution for VR headsets, and they offer a much wider field of view at up to 200°.

Previous prototypes for pancaked VR glasses before this have managed to use them to reduce the gap between the lens and the screen to a tiny fraction of today's VR headsets. However, they could only display 2D images. Not great for today's immersive experiences. 

The Stanford and Nvidia device hopes to build on those previous prototypes: delivering both 3D images and minimising the gap between lens and screen even further.

The research paper lists the glasses as such: "a coherent light source that is coupled into a pupil-replicating waveguide, which provides the illumination for a phase-only SLM that is mounted on the waveguide in front of the user’s eye. This SLM creates a small image behind the device, which is magnified by a thin geometric phase (GP) lens."

Just your usual stuff, then.

(Image credit: Nvidia, Stanford University)

Granted, it's a bit of a complex subject to get your head around from the paper alone, and I have no doubt the results are more impressive in person. However, the final result is a very small VR device that could be game-changing if made a reality outside of the lab. It also only weighs 60g, which is notably far lighter than even the Meta Quest 2, which rolls in at 503g.

Though, it's very much a promise of what's to come more than an immediately shippable product today. There are some limitations: while there's scope to have a much higher FOV than current generation VR headsets, this particular wearable prototype only offered an FOV of 22.8°. The benchtop prototype offered even less, at only 16.1°.

"[The FOV] is far smaller than commercially available VR/AR displays. However, the FOV was mainly limited by the size of the available SLM and the focal length of the GP lens, both of which could be improved with different components," the researchers say.

Virtual reality

(Image credit: Valve)

Best VR headset: which kit should you choose?
Best graphics card: you need serious GPU power for VR
Best gaming laptop: don't get tied to your desktop in VR

Another limitation is the likely requirement for a very accurate measurement of the user's pupil, which won't be easy without a well-thought-out design. It would be possible to use an infrared gaze tracker to do this, the researchers note, but you'd need to be able to track the wearer's pupil size constantly as they will adjust often to different light conditions while using the glasses.

You can read up on the whole project in the recently published research paper titled "Holographic Glasses for Virtual Reality" by Jonghyun Kim, Manu Gopakumar, Suyeon Choi, Yifan Peng, Ward Lopes, and Gordon Wetzstein.

But there's a lot that's very impressive about even these concept VR glasses. As the researchers state: "With an idea utilizing the user’s pupil as a natural Fourier filter as well as the Pupil-HOGD algorithm considering the HDOs and the pupil size, a true glasses-form factor holographic VR was presented for the first time."

Now just to wait and see which enterprising company puts it to good use in a shipping product.



Читайте также

Авторы ремейка Alone in the Dark сокращаются

Total War: Warhammer 3's next free DLC gives away gold wizards, an evil crown, and a legendary lord who counts diseases for fun

Для мобильного шутера Nebula Rangers проходит бета-тест на Android




Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.



Персональные новости

Порт пяти морей. В Москве стартовал летней сезон речной навигации

Шапки женские на Wildberries — скидки от 398 руб. (на новые оттенки)

Зацепиться за угол. Какое жильё можно купить в Москве за миллион-полтора

Вильфанд спрогнозировал июньскую погоду в Москве в ближайшие дни