Январь 2010 Февраль 2010 Март 2010 Апрель 2010 Май 2010
Июнь 2010
Июль 2010 Август 2010
Сентябрь 2010
Октябрь 2010
Ноябрь 2010
Декабрь 2010
Январь 2011
Февраль 2011 Март 2011 Апрель 2011 Май 2011 Июнь 2011 Июль 2011 Август 2011
Сентябрь 2011
Октябрь 2011 Ноябрь 2011 Декабрь 2011 Январь 2012 Февраль 2012 Март 2012 Апрель 2012 Май 2012 Июнь 2012 Июль 2012 Август 2012 Сентябрь 2012 Октябрь 2012 Ноябрь 2012 Декабрь 2012 Январь 2013 Февраль 2013 Март 2013 Апрель 2013 Май 2013 Июнь 2013 Июль 2013 Август 2013 Сентябрь 2013 Октябрь 2013 Ноябрь 2013 Декабрь 2013 Январь 2014 Февраль 2014
Март 2014
Апрель 2014 Май 2014 Июнь 2014 Июль 2014 Август 2014 Сентябрь 2014 Октябрь 2014 Ноябрь 2014 Декабрь 2014 Январь 2015 Февраль 2015 Март 2015 Апрель 2015 Май 2015 Июнь 2015 Июль 2015 Август 2015 Сентябрь 2015 Октябрь 2015 Ноябрь 2015 Декабрь 2015 Январь 2016 Февраль 2016 Март 2016 Апрель 2016 Май 2016 Июнь 2016 Июль 2016 Август 2016 Сентябрь 2016 Октябрь 2016 Ноябрь 2016 Декабрь 2016 Январь 2017 Февраль 2017 Март 2017 Апрель 2017 Май 2017
Июнь 2017
Июль 2017
Август 2017 Сентябрь 2017 Октябрь 2017 Ноябрь 2017 Декабрь 2017 Январь 2018 Февраль 2018 Март 2018 Апрель 2018 Май 2018 Июнь 2018 Июль 2018 Август 2018 Сентябрь 2018 Октябрь 2018 Ноябрь 2018 Декабрь 2018 Январь 2019
Февраль 2019
Март 2019 Апрель 2019 Май 2019 Июнь 2019 Июль 2019 Август 2019 Сентябрь 2019 Октябрь 2019 Ноябрь 2019 Декабрь 2019 Январь 2020
Февраль 2020
Март 2020 Апрель 2020 Май 2020 Июнь 2020 Июль 2020 Август 2020 Сентябрь 2020 Октябрь 2020 Ноябрь 2020 Декабрь 2020 Январь 2021 Февраль 2021 Март 2021 Апрель 2021 Май 2021 Июнь 2021 Июль 2021 Август 2021 Сентябрь 2021 Октябрь 2021 Ноябрь 2021 Декабрь 2021 Январь 2022 Февраль 2022 Март 2022 Апрель 2022 Май 2022 Июнь 2022 Июль 2022 Август 2022 Сентябрь 2022 Октябрь 2022 Ноябрь 2022 Декабрь 2022 Январь 2023 Февраль 2023 Март 2023 Апрель 2023 Май 2023 Июнь 2023 Июль 2023 Август 2023 Сентябрь 2023 Октябрь 2023 Ноябрь 2023 Декабрь 2023 Январь 2024 Февраль 2024 Март 2024 Апрель 2024 Май 2024 Июнь 2024 Июль 2024 Август 2024 Сентябрь 2024 Октябрь 2024
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Game News |

It only took two days for someone to unlock a developer mode in Baldur's Gate 3's modding tools, opening up the possibility of custom levels and campaigns

Just two days after Larian released Patch 7 for Baldur's Gate 3, a massive update that included official mod tools and an in-game mod browser, modder Siegfre on the Nexus uploaded BG3 Toolkit Unlocked. This mod reactivates disabled features of the toolkit, including a full level editor. It's early days yet, but this could open the possibility for custom areas or even standalone campaigns made using Baldur's Gate 3's engine.

In the lead up to the release of BG3's modding tools, Larian was clear that they would give users extensive freedom, but some things were off the table. "We are a game development company, we're not a tools company," Larian CEO Swen Vincke told me at this year's GDC, explaining that the company did not have the bandwidth to officially support all of its development tools being in the hands of end users, and pointing to the lack of adoption of Divinity: Original Sin 2's level editor.

Baldur's Gate 3 modding is also complicated by its eventual console support, with separate processes and approval from Sony and Microsoft likely being required. The official tools are limited to significantly tweaking other aspects of BG3's campaign, including classes, items, balance, new NPCs and more⁠—which has already proven popular enough in its own right.

According to BG3 Toolkit Unlocked's readme, the mod "unlocks all the disabled features and enables write permissions for the BG3 Toolkit, including level editing, save editing, and more." It seems clear, then, that the tools Larian released are only a slightly modified version of its in-house Divinity Engine 4.0 editor, just with advanced and unsupported features locked down by default.

The level editor is 100% the big deal here, giving modders the ability to add new areas to Baldur's Gate 3's existing campaign, or even create new, standalone modules and campaigns. The former doesn't excite me as much as you might think: Larian has been pretty clear that most of the areas or plotlines excised from BG3 like the Red War College, Candlekeep, or the second Moonrise Tower were removed for quality and pacing reasons, not an issue of time or funding.

I'm reminded of the M4-78 restoration mod for Star Wars: Knights of the Old Republic 2. Kotor 2 is legendary for the amount of story-critical content it had left right on the cutting room floor, and its Restored Content Mod is an essential addition, one of the great feats of videogame modding. On the flip side, M4-78 reimplements an entire planet cut late in development, but I've always found it to be a drag on the game's overall pacing. Not all cut content will necessarily make a game better, and similar efforts for BG3 risk adding dead weight to what is already a very long, dense RPG.

Fully new modules or campaigns though? That has some serious potential, new adventures made on the foundations of one of the best CRPGs to ever do it. The deciding factor, I think, will be how easy the tools are to use. BioWare's 2002 Dungeons & Dragons RPG, Neverwinter Nights, has one of the coolest mod scenes ever, a smorgasbord of user-made campaigns ranging from experimental one-shots to Baldur's Gate-sized epics that took years to make.

Crucially, the Neverwinter Nights Aurora Toolset is not just powerful and flexible⁠—it's extremely easy to use. You don't have to be an expert to get in and start building a dungeon, opening the door to all kinds of creative people who otherwise lack the technical ability to make a game. The tools that came with its sequel, Neverwinter Nights 2, as well as those for Original Sin 2, demanded more from users and thus lacked that broad appeal. Prolific NwN modder rogueknight333 has pointed out that, once a modding toolset reaches a certain point of complexity and difficulty to learn, you're probably better off turning to Unity, Godot, or Unreal to make your own indie game.

(Image credit: Larian, Siegfre)

Baldur's Gate 3's cinematic presentation and graphical fidelity will be big hurdles for modders as well: It will be hard to get away with not having full voice acting given BG3's zoomed-in conversations, and the general high quality of its assets will make it challenging to build new models and textures that blend in.

At the same time, Baldur's Gate 3 is bigger than the Beatles, who I hear were bigger than Jesus: That's a lot of rabid fans who might be willing to brave whatever challenges lie in the level editor. The DIY nature of Siegfre's mod seems like a win-win for Larian and its modding community as well: You crack open the more advanced features of the editor at your own risk, so Larian can wash its hands of supporting those features or making sure the creations are fit for the official mod browser, while mod authors can host whatever they wind up making on the Nexus or ModDB.



Читайте также

Diablo 4: Vessel of Hatred release date and release times

Today's Wordle answer for Monday, October 7

Началась предзагрузка Disney Pixel RPG на iOS и Android

Москва

Актриса из Новосибирска пришла на матч Динамо-Спартак с плакатом «Ищу мужа»

Новости тенниса



Game24.pro — паблик игровых новостей в календарном формате на основе технологичной новостной информационно-поисковой системы с элементами искусственного интеллекта, гео-отбора и возможностью мгновенной публикации авторского контента в режиме Free Public. Game24.pro — ваши Game News сегодня и сейчас в Вашем городе.

Опубликовать свою новость, реплику, комментарий, анонс и т.д. можно мгновенно — здесь.


Персональные новости

Релиз трека. Релиз новой песни. Релиз сингла. Релиз Музыкального альбома.

Индивидуальные кухни на заказ в Санкт-Петербурге

Отец-инвалид из Москвы оспаривает в Верховном суде ограничение родительских прав

За прошедшую неделю подмосковные росгвардейцы выезжали более 2100 раз по сигналам «Тревога» с охраняемых объектов